Selektywne spiekanie laserowe (SLS) stopów aluminium

Nowe konstrukcje samolotów skłaniają producentów do wprowadzania nowych procesów, które pozwalają na znaczne zmniejszenie ciężaru, przy zwiększonej złożoności kształtu. Technika selektywnego topienia laserowego jest potencjalnym kandydatem, by sprostać tym wyzwaniom, ale nie jest powszechnie stosowana, ponieważ nie jest jeszcze w pełni rozwinięta.   Selektywne topienie laserowe to proces wytwarzania skomplikowanych części z luźnego proszku i może zapewnić znaczące oszczędności w zakresie materiałów, energii i czasu.

Obecnie proces ten jest powszechnie stosowany w inżynierii stopów tytanu, stopów stali nierdzewnej i stopów na bazie niklu.   Aluminium charakteryzuje się niską absorpcją promieniowania podczerwonego i wysoką przewodnością cieplną, których połączenie prowadzi do stosunkowo dużej porowatości części. Aby rozwiązać ten problem, inżynierowie wykorzystują lasery o wysokiej mocy oraz przeprowadzają wiele skanów na pojedynczej warstwie w celu usunięcia wad.    

Co ważne, podczas selektywnego topienia laserowego  wytwarzanych jest mniej odpadów niż w przypadku tradycyjnych procesów produkcyjnych, takich jak frezowanie, toczenie i szlifowanie, zmniejsza to wpływ na środowisko.

http://cordis.europa.eu/result/rcn/188389_pl.html