Aluminium w przemyśle Automotive

Obniżenie masy samochodów jest dla przemysłu automotive kluczowe. Z tego względu, zastosowanie materiałów lekkich a jednocześnie wytrzymałych jest niezbędne. W dzisiejszych czasach waga  elementów aluminiowych w zastosowanych samochodzie wynosi około 132 kg i wartość ta stale rośnie. Wiele samochodów zawiera w sobie większa ilość aluminium a największy udział tego pierwiastka w konstrukcji, silniku oraz podzespołach mechanicznych zawiera Audi A8 oraz Jaguar XJ (nawet 520 kg).

Badania prowadzone przez Knibb, Gormezano & Partners (KGP) oraz European Aluminium Association potwierdzają, że w każdym nowych samochodzie zawartość Al wzrasta. Z 50kg w roku 1990 do 132kg w 2005 aby finalnie osiągnąć wartość około 160kg w roku 2010. Badania zostały przeprowadzone na 15 milionach samochodów do roku 2005.

metale lekkie aluminium

Analizę zawartości elementów z aluminium dokonano w trzech głównych obszarach konstrukcyjnych: nadwozie, podwozie i zawieszenie oraz układ napędowy.

Elementy nadwozia:

Przeanalizowano w sumie 20 elementów, m. in.: maska samochodu, drzwi, pas przedni, belka, odboje, wzmocnienia oraz zderzak, itd.

Wzrost zawartości aluminium: 26 kg

Podwozie i zawieszenie:

Przeanalizowano w sumie 17 elementów, m. in.: koła samochodowe, wahacze, układ kierowniczy, itd.

Wzrost zawartości aluminium: 37 kg

Układ napędowy:

Przeanalizowano w sumie 25 elementów, m. in.: blok silnika, cylindry, głowice, obudowa skrzyni biegów, chłodnica, itd.

Wzrost zawartości aluminium: 69 kg

W sumie, zawartość aluminium zwiększyła się o 132 kg. Wartość ta ciągle rośnie.

 

http://european-aluminium.eu/pdf/Aluminium_in_cars_Sept2008.pdf

zdjęcie: http://www.animaatjes.nl/wallpapers/jaguar-xj/

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>