Aluminium w przemyśle Automotive
Obniżenie masy samochodów jest dla przemysłu automotive kluczowe. Z tego względu, zastosowanie materiałów lekkich a jednocześnie wytrzymałych jest niezbędne. W dzisiejszych czasach waga elementów aluminiowych w zastosowanych samochodzie wynosi około 132 kg i wartość ta stale rośnie. Wiele samochodów zawiera w sobie większa ilość aluminium a największy udział tego pierwiastka w konstrukcji, silniku oraz podzespołach mechanicznych zawiera Audi A8 oraz Jaguar XJ (nawet 520 kg).
Badania prowadzone przez Knibb, Gormezano & Partners (KGP) oraz European Aluminium Association potwierdzają, że w każdym nowych samochodzie zawartość Al wzrasta. Z 50kg w roku 1990 do 132kg w 2005 aby finalnie osiągnąć wartość około 160kg w roku 2010. Badania zostały przeprowadzone na 15 milionach samochodów do roku 2005.
Analizę zawartości elementów z aluminium dokonano w trzech głównych obszarach konstrukcyjnych: nadwozie, podwozie i zawieszenie oraz układ napędowy.
Elementy nadwozia:
Przeanalizowano w sumie 20 elementów, m. in.: maska samochodu, drzwi, pas przedni, belka, odboje, wzmocnienia oraz zderzak, itd.
Wzrost zawartości aluminium: 26 kg
Podwozie i zawieszenie:
Przeanalizowano w sumie 17 elementów, m. in.: koła samochodowe, wahacze, układ kierowniczy, itd.
Wzrost zawartości aluminium: 37 kg
Układ napędowy:
Przeanalizowano w sumie 25 elementów, m. in.: blok silnika, cylindry, głowice, obudowa skrzyni biegów, chłodnica, itd.
Wzrost zawartości aluminium: 69 kg
W sumie, zawartość aluminium zwiększyła się o 132 kg. Wartość ta ciągle rośnie.
http://european-aluminium.eu/pdf/Aluminium_in_cars_Sept2008.pdf
zdjęcie: http://www.animaatjes.nl/wallpapers/jaguar-xj/