AluminiumAutomotive

Pierwszy sportowy samochód z aluminiowym nadwoziem na świecie

Pierwszy sportowy samochód z aluminiowym nadwoziem zaprezentowano na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Berlinie w 1899 roku. Zaledwie dwa lata później, w 1901 roku, Karl Benz z firmy Benz & Cie. – która później stała się częścią Mercedesa-Benza – przedstawił nowy model samochodu na prestiżowy wyścig w Nicei (Francja). Lekkość aluminium przyczyniła się do znakomitych osiągów pojazdu. Jednak trudności w obróbce tego metalu, ograniczona wiedza technologiczna oraz wysoka cena surowca uniemożliwiły jego szerokie zastosowanie we wczesnej produkcji masowej. Mimo tych ograniczeń, już od początku XX wieku w samochodach i ciężarówkach powszechnie stosowano aluminiowe odlewane obudowy przekładni oraz tłoki.

W 1908 roku marka Bugatti wprowadziła innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne, wykorzystując odlewy z aluminium oraz aluminiowe panele nadwozia. Panele te były łączone metodą spawania doczołowego przy użyciu palnika tlenowo-paliwowego, a następnie ręcznie polerowane do uzyskania idealnie gładkiej powierzchni.

żródło: Genta, G., Morello, L., Cavallino, F., & Filtri, L. (2014). The motor car: Past, present and future, Ch. 4 “Powertrain”, section 4.41 electric cars (p. 144). New York: Springer.