Stopy tytanu w przemyśle lotniczym
Poniższa tabela przedstawia rodzaj stopu tytanu, jego właściwości i zastosowanie w technice lotniczej [1].
Rodzaj stopu tytanu |
Główne cechy stopu tytanu |
Zastosowanie |
Czysty tytan |
Dobra odporność korozyjna oraz odkształcalność |
Wsporniki, kanały, elementy o dużej odporności korozyjnej |
Ti6Al2Sn4Zr2Mo+Si |
Dobre właściwości w wysokich temperaturach |
Tarcze, łopatki silników, elementy zawieszenia silników |
Ti6Al4V |
Dobre właściwości mechaniczne |
Łopatki i tarcze sprężarki i turbiny, podwozie samolotu, podpory konstrukcji, kombinowane łączniki, elementy lane |
Ti6Al2Sn2Zr2Mo2Cr |
Duża wytrzymałość, stop na szkielet samolotu o dobrej tolerancji |
Stępka belkowa, hak zatrzymujący, Elementy usztywnienia konstrukcji, pośrednie dźwigary samolotu E-22, ogólna konstrukcja w samolocie X-33 |
Ti35V15Cr |
Wysoka oporność na oddziaływanie gorących gazów |
Dysze, łopatki kierownicze sprężarki |
Ti-17 |
Wysoka wytrzymałość w temperaturze umiarkowanej |
Tarcze i łopatki silnika |
IMI834 |
Najlepsza zdolność do pracy w wysokich temperaturach |
Tarcze i łopatki robocze silników |
Ti3Al5Mo5V |
Dobra podatność na walcowanie |
Elementy łączące |
Ti10V2Fe3Al |
Kowalny stop o wysokiej wytrzymałości |
Podwozie samolotu i usztywniające elementy w tym skrzydła, kute elementy |
Ti15V3Mo3Cr3Al |
Wysoka wytrzymałość, dobra podatność na walcowanie i kucie |
Kanały pneumatyczne, zatrzaski, wsporniki, sprężyny płaskie |
Ti47Al2Nb2Cr |
Duża plastyczność |
Łopatki robocze i kierownicze w części niskoprężnej silnika |
[1] Melechow R., Tubielewicz K., Błaszczuk W., Tytan i jego stopy, Wydanie Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2004