Stopy aluminium zastosowane w silnikach turbinowych
Metale lekkie, takie jak: stopy magnezu lub aluminium, ze względu na swoje właściwości, znalazły zastosowanie m in. w silnikach turbinowych. Zastosowanie to jest ograniczone ze względu na niską temperaturę pracy tych stopów ale mogą być wykorzystywane na kadłuby pierwszych stopni sprężarek, przekładni, pomp paliwowych i olejowych [1].
Stopy aluminium z serii Al-Mg-Ni-Cu-Fe są wykorzystywane na wały sprężarek.Stopy AlCu4Ni2Mg1,5 oraz AlCu4Mg1A na łopatki wirnikowe i kierownicze, bębny sprężarek osiowych, koła wirnikowe sprężarek promieniowych, tarcze nośne [2].Dodatkowo, stop do przeróbki plastycznej PA23 (AlCu4Mg1A) znalazł zastosowanie jako drut na nity lotnicze wg normy BN-82/0834-10.Na kadłuby sprężarek i kadłuby łożysk stosowany jest stop aluminium LA2 (AlSi9A) i LA4 (AlSi4Cu1).
Ciekawym stopem aluminium który posiada dość niską gęstość wynoszącą 0,53 g/cm3 (aluminium ma gęstość 2,7 g/cm3) jest stop z serii 8xxx czyli Al-Li. Każdy 1% litu dodanego do stopu aluminium obniża on gęstość stopu Al-Li o 3% i podwyższa moduł sprężystości (Younga) o około 6%. Maksymalny dodatek litu do stopu może wynieść tylko 4% [3].
[1] Godzimirski J., Współczesne i przyszłe materiały konstrukcyjne w lotniczych silnikach turbinowych, Wojskowa Akademia Techniczna
[2] www.otzs.w.interia.pl, dnia 14.03.2015 godz. 10
[3] Oczoś K, Kawalec A., Kształtowanie metali lekkich, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012