Ramy rowerowe wykonane z Metali Lekkich
Rama jest jednym z najważniejszych elementów całego roweru. Geometria, materiał z jakiego jest wykonana, sztywność oraz waga to najważniejsze parametry charakteryzujące rower.
Ponieważ od zastosowanego materiału zależy waga oraz sztywność ramy, ten właśnie parametr zostanie opisany w artykule.
Ramy aluminiowe
Jedna z najbardziej popularnych ram rowerowych: względnie tania, sztywna, wytrzymała i odporna na korozję. Projektuje się je ze stopu 6xxx i 7xxx a dokładnie 6061 (AlMg1SiCu) i 7005 (AlZn4.5Mg1.5Mn) w stanie T6 (obróbka cieplna polegająca na przesycaniu, a następnie sztucznym starzeniu). Aluminium charakteryzuje się łatwą obróbką mechaniczną, dobrą spawalnością, zabezpieczenie przed korozją można zwiększyć poprzez anodowanie.
Ramy magnezowe
Największa cechą ram magnezowych jest waga, rama ta jest lżejsza o około 30% w stosunku do ramy aluminiowej. Magnez posiada wysoką zdolność tłumienia drgań, przez to jazda na rowerze jest bardziej komfortowa. Ramy te są bardziej odporne na zmęczenia ale niestety są drogie- na cenę ich składa się materiał który jest mniej popularny niż aluminium oraz trudność w obróbce mechanicznej (trzeba pamiętać, że magnez i opiłki magnezowe są bardzo łatwo palne).
Ramy tytanowe
Najbardziej wytrzymałe (porównując je do ram aluminiowych i magnezowych), dobrze tłumiąca drgania, odporna na zmęczenie lecz bardzo droga. Tytan ciężko się obrabia mechaniczne ze względu na swoją twardość. Ramy tytanowe są bardziej sztywne i cięższe, gęstość tytanu to 4,5 g/cm3 (aluminium to 2.7 g/cm3 a magnez to 1.74 g/cm3).