KorozjaTytan

Korozja naprężeniowa stopów tytanu

Korozja naprężeniowa jest szczególnym przypadkiem korozji międzykrystalicznej która powoduje niebezpieczne pękanie korozyjne.

Aby wystąpił ten rodzaj korozji potrzeba dwóch współczynników działających jednocześnie: naprężenia rozciągające pierwszego lub drugiego rodzaju oraz środowiska korozyjnego. Naprężenia pierwszego rodzaju, zwane inaczej makroskopowymi, to naprężenia równoważące się w obszarach, których wielkość jest porównywalna z wielkością danego ciała powstające między innymi podczas: obróbki plastycznej, spawania, montażu konstrukcji. Natomiast, naprężenia drugiego rodzaju, zwane mikronaprężeniami, są naprężeniami równoważącymi się w obszarach rzędu wielkości ziarn i powstających gdy dochodzi do niejednorodnego chłodzenia lub nagrzewania materiału lub lokalnych przemian fazowych [1]. Powszechnie wiadomo, że występuje zależność między stanem naprężenia materiału a jego odpornością na korozję; naprężenia rozciągające przyspieszają powstawanie korozji międzykrystalicznej a ściskające, podwyższają odporność na zużycie.

Technicznie czysty tytan o zawartości Al mniejszej niż 6% i małej ilości zanieczyszczeń posiada strukturę na tyle jednorodną, że prawdopodobieństwo wystąpienia korozji naprężeniowej jest znikome. Należy też pamiętać o dodatkowych pierwiastkach lekkich takich jak np. tlen. W stopie Ti6Al4V zawierającym więcej niż 0.15% O wykazuje dużą skłonność do pękania korozyjnego, jednak po obniżeniu zawartości tlenu do 0,06% stop ten wykazuje dużą odporność na korozję naprężeniową.

 

[1] D. Senczyk, naprężenia własne – pojęcia i klasyfikacja http://www.badania-nieniszczace.info/Badania-Nieniszczace- Nr-01- 03-2007/pdf/senczyk_naprezenia_wlasne.pdf 14.07.2017, godz. 18.00

 

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wykryto adBlockera :(

Zauważyliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Prosimy, wesprzyj nas wyłączając blokadę reklam.

 

 

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock